Érték a különbözőség

Neuroharmónia

Tanulás kihívásai, avagy érdemes megtanítani a gyerekeket tanulni

2022. január 09. - Szabó Zsófia77

70-1597698924.jpg

Egyre nagyobb a nyomás iskoláskorban a gyermekeinken. Megnövekedett a tananyag mennyisége, egyre erősödik a teljesítmény nyomás és ez által növekszik a teljesítményszorongó gyermekek száma. Ezt a helyzetet nehezen kezeli gyermek, pedagógus és szülő egyaránt. Beavatkozhatunk-e szülőként az iskolai módszerekbe? A válasz egyértelműen a nem, de akkor mit tehetünk szülőként?

Választhatjuk, hogy napestig ülünk közösen a gyermekünkkel tanulunk és tanulunk, ezzel sok konfliktusos helyzetet idézhetünk elő és ezzel terheljük a szülő-gyermek kapcsolatot. A másik, hogy elengedjük a jó tanulmányi eredmény iránti elköteleződést. Ezzel viszont a "kevés is elég" érzést erősítjük a gyermekünkben és ezzel hosszútávon alacsony teljesítmény szintre állítjuk be őt. Van más lehetőség is, persze fogadhatunk egy szaktanárt is, aki pluszban tanul a gyermekkel helyettünk, ami persze egy jó megoldás, de nagy eséllyel ezt a módszert folyamatosan fenn kell tartani.

A gyermekünk tanulási képességei és iskolai teljesítménye mögött meghúzódhatnak organikus okok is. Ezek lehetnek tanulási nehézségek (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) vagy más eltérő idegrendszeri fejlődésmenet (autizmus, ADHD). Ezek felmerülése, gyanúja esetén mindenképpen megfelelő szakember bevonása szükséges. Erről bővebb írunk a 21. századi nevelés kihívásai című korábbi blog bejegyzésünkben (https://cutt.ly/IULsQwd).

Van további lehetőségünk is, amellyel hosszútávú hatást érhetünk el. Érdemes megtanítani a gyermekünket tanulni, ha ezt tesszük, olyan kompetenciával vértezzük fel gyermekünket, melyet egész életében tud majd alkalmazni. Ezzel a gyermek tanulási önállóságát fejlesztjük és ez az egyik alapcélunk a gyermekünk nevelése kapcsán. Minden gyermeknek van tanulási stílusa, amely az iskolai évek során természetesen kialakul, ez a tanulási stílus mérhető, azonosítható és a legjobb hír ebben az, hogy fejleszthető is. Ebben nagy segítség lehet a tanulási coach.

Hogyan dolgozik a tanulási coach?lightbulb-brain-human-glowing-inside-light-bulb-blue-shining-lamp-gray-background-emergence-idea-eureka-creativity-68199133.jpg

A tanulási coach célja a gyermek kialakult tanulási stílusát megismerve a gyermek adottságaira építve tanulási módszerek, technikák átadása. Fontos, hogy a módszerek kiválasztásánál a coach figyelembe veszi a gyermek személyiségét, a meglévő tanulási eszköztárát és fókuszt helyez azon tantárgyakra, melyek esetlegesen nehézségeket okoznak neki. Ezzel a módszerrel a gyermekünk meglévő tanulási eszköztára fejlődik, bővül és hosszútávon is alkalmazhatóvá válik.  A tanulási coach nem szaktanári korrepetálást végez, a tananyag átadása számára eszköz a tanulási technikák átadására.

A tanulási coach (sikeredző) felmér, mentorál, segít megtalálni a gyermek számára leghatékonyabb tanulási technikákat, melyek helyes alkalmazásával felső tagozatban, középiskolában és az egyetemen is sikereket érhet el. Érdemes a tanulási technikák elsajátítását minél korábban, már az alsó tagozat 3. és 4. osztályában elkezdeni, hogy helyes szokások alakuljanak ki, melyek felsőben már könnyen és önállóan alkalmazhatóak. Azonban soha nem késő belevágni, mert minden út egy új esély.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://neuroharmonia.blog.hu/api/trackback/id/tr8016803554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása