Érték a különbözőség

Neuroharmónia

Mi a neurodiverzitás?

2020. november 11. - NeuroHarmonia2020

Mi a neurodiverzitás?

 

A „neurodiverzitás” a neuro- < görögneuron (ideg, húr) és a diverzitás (sokféleség, változatosság) szavak összeolvadásából ered.
A kifejezés inkább idegrendszeri, mint pszichológiai különbségekre utal, amely különbségeket a biológiai sokszínűséghez ( biodiverzitáshoz) hasonló természetes változások eredményeként osztályozunk.

Ez olyan specifikus tanulási különbségeket (ezáltal legtöbször sajtos nevelési igényt) fed le, mint a diszlexia, a dyspraxia, a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD), valamint az autizmus spektrum zavar (ASD). Az sem ritka, hogy ezek a sajátosságok együttesen fordulnak elő. Ismert, hogy mindezek genetikai meghatározottságúak is,mivel gyakran jelenik meg halmozottan, több generációt érintve a családokban, az intelligenciától ugyanakkor tejesen függetlenek.

Sara önmagára neurodivergensként tekint. Általános iskolás élményei közt rengeteg frusztráló tapasztalat is szerepel:

"Emlékszem, hogy" lassúnak "és" butának "hívtak" - magyarázta . - 

"Saját diszlexiámról és dyspraxiámról már csak felnőttként szereztem tudomást. Azóta megvan a képesítésem is mások támogatására, és keményen dolgozom a neurodiverzitással kapcsolatos tudatosság növelésén. Mondhatni, hogy ez lett a misszióm!"

A neurodiverzitás az iskolában, az egyetemen vagy a munkahelyen tapasztalt nehézségek miatt sokszor alacsony önbecsüléshez vezethet. Megfelelő támogatás hiányában ez a frusztráció könnyen szorongást és depressziót szül, mely gyakran a kamaszkorban jelentkezhet markáns másodlagos nehézségként.

sara-rankin-still_6.pngKép: Sara Rankin professzor

 

Erősségek és kihívások 

 

Jól ismert nehézségek társulnak a diszlexiához, a dyspraxiához, az ADHD-hoz és az autizmushoz, tény azonban, hogy számos tudós is a neurodiverzitásnak köszönhette zsenialitását, például Einstein, Edison, Temple Grandin és sokan mások. "Sok olyan szakember is van, mint én, akik hasonló nehézségekkel néztek szembe fiatal- vagy akár felnőtt korukban, de a legtöbbjük nem veri nagy dobra ezt a tényt" - mondta Sara.

Nyilvánvaló, hogy a neurodiverzitáshoz kapcsolódhatnak olyan erősségek is, mint a kreativitás, a nem lineáris gondolkodás, a hiper-fókuszálás és az elképesztően egyedi problémamegoldás készsége. Mindenki másképp éli meg neurodiverzitását. "Van egy mondás, hogy ha találkoztál egy autizmussal élő emberrel, akkor találkoztál egy autizmussal élő emberrel" - emlékeztetett minket Sara, ezzel utalva arra, hogy az autizmus megnyilvánulásai elképesztően sokszínűek és egyénenként teljesen eltérőek lehetnek.

 jf.jpg

Kép: Sara Rankin professzor


"Szeretem a magas IQ-val és mellette tanulási nehézséggel rendelkező személyeket kétszeresen kivételesnek nevezni"  -mondta Sara. 

Sokan megtanulják, hogyan rejthetik el a neurodiverzitásukat, és szinte diagnosztizálhatatlanok maradhatnak egészen a felsőoktatásig vagy akár a munkahelyi évekig. A neurodiverzitás nem olyan, amit kinő az ember ”de ha megismerjük, akár a hasznunkra is válhat - emlékeztet a szakember.

Forrás:
https://sangerinstitute.blog/2020/04/03/raising-awareness-of-neurodiversity-in-the-scientific-workplace/

A bejegyzés trackback címe:

https://neuroharmonia.blog.hu/api/trackback/id/tr1316250182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása